Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις; ρωτούν συχνά οι μεγάλοι τα παιδιά. Σε κάθε εποχή οι απαντήσεις των παιδιών διαφοροποιούνται, καθώς τα επαγγέλματα εξελίσσονται ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε κοινωνίας. Κάποια επαγγέλματα παραμένουν ίδια μέσα στο πέρασμα του χρόνου, όμως άλλα καταργούνται ή εμφανίζονται στη θέση τους νέα. Άραγε, μπορούμε να φανταστούμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον για τα επαγγέλματα των ανθρώπων;
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Γυμνασίου εργάστηκαν ομαδικά συγκεντρώνοντας πληροφορίες από κάθε διαθέσιμη πηγή αρχικά για τα επαγγέλματα των προηγούμενων αιώνων που έχουν πλέον εξαφανιστεί ή τείνουν να εξαφανιστούν όπως του γαλατά, του αγωγιάτη, του λούστρου, του παγοπώλη, του βαρελά, του πλανόδιου μανάβη, του εφημεριδοπώλη, του καρβουνιάρη, του σαλεπιτζή, του τσαγκάρη αλλά και του σφουγγαρά. Στη συνέχεια, ετοίμασαν παρουσιάσεις, επιλέγοντας κάθε ομάδα ένα επάγγελμα του παρελθόντος, ενώ εμπλούτισαν το πληροφοριακό υλικό με εικόνες / φωτογραφίες ή ακόμη και βίντεο που βρήκαν στο διαδίκτυο. Ξετυλίγοντας το νήμα των παραδοσιακών επαγγελμάτων βρεθήκαμε μπροστά σε έναν κόσμο μακρινό, ξεχασμένο στο παρελθόν, όπου διαπιστώσαμε τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τότε οι άνθρωποι αλλά και θαυμάσαμε την επινοητικότητά τους.
Σε δεύτερη φάση οι ίδιες ομάδες ασχολήθηκαν και με τα επαγγέλματα του σήμερα και του αύριο: Προγραμματιστής λογισμικού, Ειδικός ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, Δημιουργός ψηφιακού περιεχομένου (youtuber, instagrammer, tiktoker), Μηχανικός Ρομποτικής, Αστροναύτης, Αθλητής, Επιδημιολόγος και βιοεπιστήμονας, Σύμβουλος ευεξίας ή Διατροφολόγος και Αεροναυπηγός ήταν μερικά μόνο από τα επαγγέλματα με τα οποία ασχολήθηκαν οι μαθητές. Έτσι, ετοίμασαν και παρουσίασαν μέσα στην τάξη εξαιρετικές ομαδικές εργασίες, που αφορούσαν στα σύγχρονα αυτά επαγγέλματα, τον τρόπο ζωής των εργαζομένων, τις αρμοδιότητές τους αλλά και την πιθανή εξέλιξή τους.
Οι κοινωνίες εξελίσσονται, οι ανάγκες διαφοροποιούνται και μαζί και τα επαγγέλματα των ανθρώπων. Ωστόσο, σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή η διαρκής εκπαίδευση, η ευελιξία, η προσαρμογή στις εκάστοτε συνθήκες και η απόκτηση δεξιοτήτων που να ανταποκρίνονται στη ζήτηση της αγοράς εργασίας αποτελεί επιτακτική ανάγκη, προκειμένου η ελληνική κοινωνία να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες της παγκόσμιας οικονομίας.